Japoniškų automobilių klubas - Acura, Daihatsu, Honda, Infiniti, Isuzu, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota

Kaip ruošiamos trasos žiemos raliui?





Žiemos raliai Lietuvoje yra retenybė. Ilgus metus buvęs vienintelis Lietuvos automobilių ralio čempionato etapas žiemą „Halls Winter Rally“ prieš keletą metų sulaukė Žemaitijos ralio konkurencijos, tačiau ji truko vos vieną sezoną. Utena jau ketvirtus metus yra vienintelė žiemos sostinė greičiausiems ralistams, o organizatoriai vis sugeba rasti naujų, dar nenaudotų kelių naujoms varžyboms.


Kaip tai įmanoma? Kalta žiema. Būtent šaltuoju metų periodu lenktynėms skirtų trasų naudojimas yra paprastesnis nei vasarą – esant giliam įšalui, keliai nėra gadinami. Todėl žiemos raliams galima naudoti siaurus miškų keliukus, kurie vasarą liktų nepravažiuojami po keliolikos sportinių automobilių karavano.

Kas būna, kai greičio ruožams parenkami netinkami keliai, gerai parodė prieš porą metų Lietuvoje vykęs WRC ralis. Todėl žymiausi vasarą Lietuvoje vykstantys raliai nestokoja greitų atkarpų, o lėtos ir sklandaus vairuotojo darbo vairu reikalaujančios trasos paliekamos žiemai.

Ramūnas Kliunka

Ramūnas Kliunka

Paieška prasideda vasarą

„Pirmieji darbai vyksta pasibaigus vasarai, o pačių greičio ruožų pradedame ieškoti dar vasarą. Ieškome tokių trasų, kuriose galėtų vykti žiemos ralis – jos turėtų būti techninės, o ne greituminės. Žiemą keliai užšąla, tad mes nebijome jų sugadinti. Tie keliai gali nebūti gerai paruošti žvyrkeliai, o gali būti keliukai, vinguriuojantys per miškus“, – apie trasų pasirinkimą kalbėjo „Halls Winter Rally“ direktorius Ramūnas Kliunka.

Ypač aktualus dalykas rudenį, jau žinant greičio ruožų vietas – temperatūros stebėjimas. Prieš užšąlant reikia kiek galima išlyginti greičio ruožų atkarpas, nes gruntui užšalus, jį lyginti tampa sudėtinga.

„Kad vyktų žiemos ralis, reikia įšalo. Minimalus turėtų būti 10–15 cm, o dar praėjusią savaitę buvo 40 cm“, – kalbėjo antrą dešimtmetį „Halls Winter Rally“ organizacijoje dirbantis vyras. Likus savaitei iki ralio oro temperatūra pakilo iki teigiamos, tačiau įšalo ji nesunaikins, gali tik vietomis ištirpdyti sniegą. Kokios bus oro sąlygos ir kokios būklės bus kelio danga penktadienį, ralio metu, šiandien pasakyti negali niekas.

Patys lenktynininkai mėgsta gilų įšalą. Sportiniai automobiliai žiemos ralyje apauti padangomis, kurios turi bene centimetro ilgio dyglius, kurie įsikabina į ledą kur kas geriau nei paprasta padanga – į žvyrą vasarą. Dėl to žiemą išvystomas greitis yra kur kas didesnis nei vasarą. Jeigu įšalo nėra, sukibimas žiemos ralyje keičiasi kiekviename posūkyje ir vairuotojų darbas tampa gerokai sudėtingesnis.

Greičio ruožuose neužtenka pravažiuoti su traktoriumi, greideriu – bevalant juos kelkraščiuose formuojamos kišenės, kad patyrus techninį gedimą, lenktynininkai lengvai rastų vietą, kur saugiai galėtų pasitraukti iš trasos

Sniegas – privalumas su trūkumais

Sniegas žiemos ralyje turi savo privalumų. Tai nėra privalomas atributas, tačiau jis suteikia nemažai grožio ir saugumo: žiūrovams sunkiau patekti į organizatorių nenumatytas stebėjimo vietas, o iš trasos išlėkę sportiniai automobiliai sustoja greičiau.

„Sniegas yra iššūkis – artėjant raliui, reikia maksimaliai jį nuvalyti greičio ruožuose bei privažiavimuose – sulaukiame daug žiūrovų, tad reikia valyti ir visą kelių tinklą. Greičio ruožuose neužtenka pravažiuoti su traktoriumi, greideriu – bevalant juos kelkraščiuose formuojamos kišenės, kad patyrus techninį gedimą, lenktynininkai lengvai rastų vietą, kur saugiai galėtų pasitraukti iš trasos“, – pažymėjo R.Kliunka.

Jis prisiminė istoriją, kai prieš keletą metų, paskutines dienas iki „Halls Winter Rally“ smarkiai snigo ir kelius valanti technika dirbo visą paskutinę naktį, kad sniegas būtų nuvalytas – tai buvo didžiausias gamtos sukeltas iššūkis organizatoriams.

„Per 10 metų organizacinį laikotarpį turėjome įvairiausias oro sąlygas, tad patirties turime. Atsimenu žiemą, kai buvo didelė pūga, ir sporto komisaras klausė, ar apskritai mes galime pravesti varžybas. Po lenktynininkų susipažinimo su trasa keliai buvo nepravažiuojami. Naktį nuvalėme greičio ruožus, o dieną keliuose net mašinos nesimatė – buvo tokie dideli sniego bortai, kad vietomis tik mašinos stogas matydavosi“, – prisiminė R.Kliunka.

O koks oras yra idealus? „Halls Winter Rally“ direktorius neslepia, kad nedidelis snygis lenktynių metu nei sportininkams, nei žiūrovams problemų nesukelia. Žiūrovams ir lenktynių personalui idealus oras – kai nėra didelio šalčio ir vėjo. Lenktynininkams – neigiama temperatūra ir apniukęs dangus. Saulė gali pakenkti – atspindžiai nuo sniego dideli, tad kartais sportininkai važiuoja su saulės akiniais.



Šaltinis: Gazas.lt

Jums patinka šis? Spauskite patinka.

Įrašykite komentarą